Massive Open Online Course (MOOC) "The Economics of the Agro-Food Value Chain" ist online

Das MOOC (Massive Open Online Course) "The Economics of Agro-Food Value Chains" ist online!

Einen Trailer finden Sie hier bei Youtube: https://youtu.be/GADAgxTHjgE

Einschreiben kann man sich bei Coursera: coursera.org/learn/valuechains

Für mehr Informationen, besuchen Sie bitte unsere Projektwebseite http://mafe.wzw.tum.de/index.php?id=32

Dieses Projekt wurde mit Unterstützung der Europäischen Kommission finanziert (Erasmus+).


Forschungsarbeit von Prof. Menapace auf Watchblog des französischen Agrarministeriums zitiert

Das französiche Agrarministerium als Leitung der Politikevaluierungs- und Wirtschaftsanalysen-Abteilung wertet neue Studien und wissenschaftliche Arbeiten aus, die von Interesse für das Ministerium sind.

Das kürzlich veröffentliche Forschungsarbeit von Prof. Menapace ("Preferences for locally grown products: evidence from a natural field experiment" erschienen in European Review of Agricultural Economics) wurde auf dem Watchblog des französichen Agrarministeriums erwähnt mit einer Zusammenfassung und Link zum Artikel. veilleagri.hautetfort.com/archive/2017/04/17/une-experience-en-economie-explore-les-preferences-des-conso-5935022.html (nur auf französisch).


Neue Publikation: "Preferences for locally grown products: evidence from a natural field experiment" von Luisa Menapace und Roberta Raffaelli

European Review of Agricultural Economics 2016; doi: 10.1093/erae/jbw017

Abstract:

We use a natural field experiment to investigate the effect of information about locally grown products on purchase decisions. We consider information on two product characteristics: quality as a function of terroir and reduced carbon emissions resulting from shorter transportation distances. The greatest effect on purchase behaviour is seen in the response of females to information on reduced carbon emissions. Additionally, we explore whether social influence due to the presence of others affects purchase decisions. We find some evidence that social influence ‘nudges’ consumers toward locally grown products.


Neue Publikation: "Adoption of green electricity by small- and medium-sized enterprises in Germany" von S. Rahbauer, L. Menapace, K. Menrad, T. Decker in "Renewable and Sustainable Energy Reviews"

Abstract

Since the liberalization of the German electricity market in 1998, green electricity (GE), i.e. electricity produced from environmentally friendly sources and marketed as such, has been available to German customers. Nonetheless, the demand for GE has remained low among the biggest electricity customer group in Germany, namely small- and medium-sized enterprises (SMEs).

Based on an extensive review of the literature, this article provides a synthesis of existing empirical findings related to GE adoption in German SMEs. In addition to the literature directly addressing GE adoption, the literature on green practices, green supply chain management, corporate environmental responsibility and energy efficiency was reviewed.

This article lays the groundwork for a theoretical model that reflects the decision of German SMEs to adopt GE by identifying adoption factors and resulting barriers. GE adoption factors are organized into four purchase-related factor groups and two sales-related factor groups. Purchase-related factors relate to the entrepreneur’s personality, the technical systems, economic aspects, and the SME’s characteristics. Sales-related factors relate to sales markets and green marketing. The examined literature on industrial GE adoption demonstrates the importance of ‘altruistic motives’ for GE adoption in SMEs. The main barriers identified by the remaining literature were (1) lack of knowledge regarding the GE system reliability, (2) upward-biased perceptions of GE price premiums and (3) lack of communicability of GE usage in the manufacture of products to customers.

The article closes with recommendations for promoting GE adoption among SMEs. Based on the three main barriers identified, instruments well-suited to promote GE adoption include an online register for GE tariffs that provides SMEs with information regarding GE providers, prices and switching procedures and a standardized label that allows SMEs’ customers to identify products manufactured using GE.

Keywords: Green electricity; SME; Green marketing; Adoption factors; Literature review

Link


Neue Veröffentlichung: "A comparison of hypothetical risk attitude elicitation instruments for explaining farmer crop insurance purchases" in "European Review of Agricultural Economics"

Die neueste Veröffentlichung von Frau Prof. Menapace mit dem Titel "A comparison of hypothetical risk attitude elicitation instruments for explaining farmer crop insurance purchases" erschienen in "European Review of Agricultural Economic" finden Sie hier.

Link zu Artikel


Anfang des Jahres erhielt die Hochschule Weihenstephan-Triesdorf (HSWT) den Förderbescheid für ein kooperatives Graduiertenkolleg im Gartenbau zum Thema „Nachhaltige Wertschöpfungsketten bei Zierpflanzen“ unter der Leitung von Prof. Menrad. Das Graduiertenkolleg beschäftigt sich inhaltlich mit der Nachhaltigkeit von Gartenbauprodukten, bietet aber auch eine strukturierte Ausbildung des wissenschaftlichen Nachwuchses und ein attraktives Begleitprogramm zu den eigentlichen Forschungsvorhaben. Die Betreuung der an der HSWT beschäftigten Doktoranden erfolgt dabei mit einem/einer Professor/in der TU München.

Weitere Informationen finden Sie in dem Artikel im Gartenbauportal (Gabot.de)

http://www.gabot.de/redirect.php?id=242895

 

 

Prof. Luisa Menapace nahm an der Jahresversammlung der 'Agricultural & Applied Economics Association' (AAEA) teil, die vom 27.-29. Juli 2014 in Minneapolis, USA, stattfand.

Dort hielt sie einen Vortrag während der "Food, Quality and Trade" Session über "Geographical Indications and International Trade in Agri-Food Products" (Geographische Herunkunftsangaben und Internationaler Handel bei landwirtschaftlich erzeugten Lebensmitteln) (siehe Seite 12).